Antrenamentul Autogen

dreamstime_xs_36175301

Printre primele tehnici de relaxare preluate din cultura orientala si adaptate la spatial occidental este trainingul autogen introdus de I.H Schultz, psihiatru si psihoterapeut german.  Antrenamentul autogen este o tehnica psihoterapeutica de relaxare profunda, verificata atat experimental cat si clinic.

Termenul de „autogen” se refera la faptul ca pacientul invata sa-si induca singur starea de relaxare profunda prin autosugestie.

Pentru inceput T.A. se realizeaza in prezenta terapeutului si sub ghidarea acestuia, apoi cand tehnica e bine stapanita, pacientul va putea  utiliza T.A. in intimitatea casei sau in oricare alt loc linistit ori de cate ori doreste sa controleze nivelul de stres si anxietate, si nu in ultimul rand pentru a se bucura de beneficiile unei relaxari profunde.

Pozitia cea mai frecventa pentru acest tip de practica este pozitia sezand pe un fotoliu sau chiar pe un scaun comod. Se mai poate practica si “pozitia birjarului”. Conditiile unei bune relaxari sunt: linistea, temperatura placuta si semiobscuritatea. Antrenamentul autogen cuprinde următoarele etape de exercitii:

 

Ciclul inferior numit si „mica-psihoterapie”:

1. trăirea senzaţiei de greutate în mâini şi picioare

2. trăirea senzaţiei de căldură în mâini şi picioare

3. controlul bătăilor inimii

4. controlul respiraţiei

5. perceperea senzaţiei de vasodilataţie în zona plexului solar

6. perceperea senzaţiei de vasoconstricţie în zona frunţii

Aceste exerciţii se însuşesc într-un interval de şase până la zece săptămâni, subiectul reuşind să obţină, în urma practicării lor, un calm interior şi o stare hipnotică.

 

Ciclul superior numit si „marea-psihoterapie”:

1. concentrare pe culoarea preferată

2. concentrare pe culori impuse de terapeut

3. concentrare pe obiecte concrete

4. concentrare pe idei abstracte

5. trăirea „sentimentului propriu” (a stării afective preferate de subiect)

6. interogarea propriului subconştient

De retinut faptul ca realizarea exercitiului din ciclul superior presupune o buna stapanire a etapei de relaxare, precum si indrumarea psihologului.

 

S-a dovedit a fi eficienta in urmatoarele situatii:

  • reducerea stresului, anxietatii si a oboselii cronice
  • afectiuni psihosomatice
  • reducerea simptomatologiei tulburarilor afective
  • reducerea reactivitatii emotionale
  • autocunoastere si optimizare personala
  • nivel scazut de energie

Antrenamentul autogen nu este indicat in tulburarile de personalitate , tulburari ale dezvoltarii intelectuale, psihoze.

Efectele acestei metode terapeutice pot fi observate inca din primele zile de practica:

  • relaxare si calm
  • somn mai adanc
  • capacitate de concentrare si memorare mai buna
  • cresterea autocontrolului voluntar
  • detensionare

 

In clipa in care mintea ta va cultiva ganduri de relaxare, corpul tau se va destinde automat.”      Bob Proctor